Pagrindinis gimnazijos klasių lietuvių kalbos ir literatūros pamokų iššūkis ir uždavinys – tekstų skaitymas ir analizė, vedanti ne tik į gilesnį teksto suvokimą, bet ir į literatūrinio ar samprotavimo rašinio formavimą.
Šiame leidinyje pateikiama aštuoniolika temų pagal 2016 m. atnaujintą pagrindinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros programą 9–10 klasei. Kiekviena tema suteikia mokiniui galimybę savarankiškai, arba klasėje su mokytojo pagalba, analizuoti tekstus, remiantis visose temose atsikartojančia mokymo(si) struktūra – „kūrybos žingsniais": keliami ikitekstiniai klausimai, analizuojama pasiūlyta tema, skaitomas tekstas, ar jo fragmentas, teksto suvokimas gilinamas atsakant į klausimus „Tekstą perskaičius".
Tada pereinama prie konteksto analizės ir konkrečių, su tema susijusių įvairių sakytinei ir rašytinei kalbai tobulinti skiriamų užduočių. Galiausiai įsivertinama ir pakartojama, kas temoje svarbiausia. Papildomi tekstai, vaizdo siužetai, dailės pavyzdžiai pateikiami kaip raktas siejantis skaitomus programinius tekstus su šiandiena.
Žvaigždutėmis pagal sudėtingumą pažymėtos užduotys skiriamos samprotavimo ir literatūriniam rašiniui mokytis. Taip pat pateikiama užduočių rašyti asmeninius, dalykinius, oficialius laiškus, pasirengti viešajai kalbai, polemizuoti, diskutuoti pateikta tema, kurti miniatiūrą ar rašyti filmo, spektaklio recenziją. Leidinyje pateikti 4 etapiniai įsivertinimo testai leis mokiniui stebėti daromą pažangą. Mokytojui, dirbančiam su šiuo leidiniu klasėje, nurodys stiprintinas mokinių kompetencijas ir gebėjimus.